Marka Çağrışımı Nedir?

Marka çağrışımı ürün veya hizmetlere ilişkin tüketicilerin zihinlerinde oluşan seçeneklerin bütününü tanımlar. İngilizce “brand assocition” tabiri ile tanımlanan marka çağrışımı, bir markaya ait tüketici belleğine kazınan değerlerin tümünü ifade eder. Marka kimliği tarafından yönlendirilen ve müşterinin marka hakkında ne düşünmesi ve markayı nelerle ilişkilendirmesi gerektiğini ifade eden bu tanımlama, yüksek rekabete sahip pazarlarda başarılı olmanın en etkili yoludur. Pazarlama kurucusu Philip Kotler tarafından literatüre kazandırılan bu kavram ve nasıl oluşturulacağı hakkında merak ettiğiniz detaylara yazımızdan ulaşabilirsiniz.

Marka Nedir, Nasıl Tanımlanır?

Marka kavramına ait en etkili tanımlama Amerika Pazarlama Derneğinden gelmiştir. Derneğin tanımına göre marka; ürünlerini satışa sunan kişilerin bu ürünleri tanımlamak ve muadillerinden ayırabilmek için kullanılan çeşitli kombinasyonları ifade eder. En kısa tanımı ile marka, benzer ürünlerden işletmenize ait ürünlerin ayrılmasını sağlayan ve etkili bir şekilde kullandığınız bazı kişiselleştirilmiş materyaller ile oluşturulur. Amerikan Pazarlama Derneğine göre markayı oluşturan materyaller şunlardır:

  • İsim
  • Tasarım
  • Sembol
  • Logo

Marka Değerini Oluşturan Unsurlar Nelerdir?

Marka değeri ticari yaşantıda ürün veya hizmetlerinizi rakiplerin önüne taşıyan ve tüketicilerin sizi ve markanızı benimsemesi ile ilişkilendirilebilecek bir ölçüttür. İyi bir marka oluşturmak ve markayı değerli yapmak, aralarında çağrışımda da bulunduğu bir dizi kriterle ilişkilidir. Markanızı değerli yapan unsurlar ise şu şekilde sıralanabilir:

  • Marka Farkındalığı
  • Marka Çağrışımları
  • Marka Bağlılığı
  • Algılanan Kalite

Marka Farkındalığı Nedir?

Marka farkındalığı potansiyel müşterilerinizin belirli bir ürün veya hizmetlere karşı oluşturduğu aidiyet farkındalığıdır. Tüketici zihninde hatırlanma gücünüzü ifade eden farkındalık, çağrışım oluşturabilme becerinizle ilişkilidir. Pazarlama stratejilerinizi marka farkındalığı üzerine oluşturmanız halinde ihtiyaç anında tüketicilerinizce hatırlanacak ve herhangi bir ek çaba sarf etmeden oluşturduğunuz sadık müşteri kitlenizin sizi tercih etmesini sağlayarak hedeflediğiniz başarıya ulaşabileceksiniz.

Marka Çağrışımı Oluşturmak İçin Kullanılabilecek Nicelikler Nelerdir?

Marka çağrışımı oluşturmak iki aşamalı bir çalışma süreciyle tanımlanabilir. İlk süreçte müşterilerinizde farkındalık oluşturmanız gereklidir. Farkındalık yönündeki her pazarlama stratejiniz ise markanızın tüketici zihninde canlanmasına ve ihtiyaç duyulan ürün veya hizmetlerde markanızla çağrışımda bulunmasına yol açacaktır. Stratejinizi oluştururken marka çağrışımı için kullanılabilecek stratejiler, şu eksenler dikkate alınarak oluşturulmalıdır:

  1. Tüketici yararı
  2. Ürün vasıfları
  3. Ürüne ait uygulamalar
  4. Tüketici ve ürün kullanımı
  5. Ülke orijini
  6. Hayat tarzı
  7. Kişilik yapısı
  8. Rakipler

Marka Bağımlılığı Nedir?

Marka bağımlılığı ürün veya hizmetlerinizin tüketicilerce belirli bir periyotta satın alınma eğilimini tanımlar. Marka değerinizi artıran farkındalık, kalite ve çağrışım gibi unsurlarda istenen başarıyı yakalamanız; markanıza bağımlı sadık müşteri kitlesi ile ödüllendirilmenize katkı sağlar. Ülkemizde ve dünyada marka çağrışımı örnekleri incelendiğinde, bahsedilen markaların aynı zamanda marka bağımlılığı konusunda iyi işler ortaya koyduğunu gözler önüne serecektir.

Tüketicilerin seçim önceliğini etkileyen marka bağımlılığı oluşturabilmek için marka çağrışımı stratejinizi iyi oluşturmanız ve markanızı değerlendirecek etkili stratejilerden yararlanmanız gereklidir. Sıfırdan bir marka oluşturma ve değerini artırarak müşteri zihninde kişiliğe bürünen bir çağrışım gücüne sahip markaya sahip olmak için Crater Fikir Sanat ile çalışabilir; doğru konumlandırma, tasarım ve pazarlama stratejileri ile başarıyı yakalayabilirsiniz.