Tipografik Tasarım Nedir?

Tipografiyle yapılan tasarımlar kartvizitlerde, logolarda, ürün ambalajlarında veya farklı reklam materyallerinde giderek yaygınlaşmaktadır. Harflere dayalı olarak yapılan bu tasarımlar, dikkat çekiciliği artırılmak istenen materyallerde en sık kullanılan uygulamalar arasında yer alır. Tipografik tasarım öncesinde tipografi nedir, ne değildir ve özellikleri nelerdir gibi soruların yanıtlanması gerekir. Hayata geçirilmiş farklı tipografi örnekleri incelenerek hazırlanan yazımızda, bu tasarım hakkında bilginizi artırarak size sunacağı faydalar hakkında önemli bilgilere ulaşabilirsiniz.

Tipografi Nedir?

Tipografi kısaca harf ve sembolleri kullanılarak verilecek mesajın daha dikkat çekici hale getirildiği görsel tasarım olarak tanımlanabilir. Yazıların boyutları ve fontları üzerinde yapılan oynamalar, boşluk düzenlemeleri ve sembol kullanımı gibi çeşitli uygulamalar ile verilecek mesaj hedef kitleye tipografi aracılığı ile etkili bir şekilde ulaştırılır.

Tipografi Özellikleri Nelerdir?

Tipografinin özellikleri verilmek istenen mesajı en net ve anlaşılır şekilde sunmaya odaklıdır. Dikkat çekilmesi istenen mesajı belirgin hale getirirken karmaşadan uzak durulması önemlidir. Daha okunabilir, sade ve okuyan kişiye sıkmayan tasarımlar; etkili ve başarılı tipografi örnekleri arasında yer alır. Harfler, kelimeler veya semboller kullanılırken doğru boşluk uygulamalarından yararlanılması; tipografinin en belirgin özelliği olarak kabul edilir. Bu şekilde verilecek mesaj hem dikkat çekici, hem de anlaşılır olacaktır.

Tipografi Terimleri Nelerdir?

Tipografi terimleri şu şekilde sıralanabilir:

  • Leading: Satır arası boşlukları tanımlar. Yazının karışıklığını önlemek ve rahat okuma imkanı sağlamak için leading detayına önem verilir.
  • Kerning: Harf arası boşlukları tanımlar. Harflerin çok yakın ve iç içe geçtiği tasarımların anlaşılırlığının düşük olduğunu söylemek doğru olacaktır.
  • Espas: Kelimeler ile paragraflar arasındaki boşluğu tanımlar. Okunabilirliğin artırılması için espas kavramı üzerinde durulması gereklidir.
  • Traking: Bir satırın tamamında yer alan karakterler arasındaki boşluğu tanımlar.
  • Text Typ: Gövde metnini tanımlar.
  • Display Typ: Manşet yazısını (başlığı) tanımlar.

Tipografi Nasıl Yapılır?

Tipografi çalışması yapmak için ilk olarak verilecek mesajın belirlenmesi gereklidir. Verilecek mesajın en net şekilde, keskin ve anlaşılır şekilde verilmesi ise tipografi çalışmalarının konusuna girer. İyi bir planlama süreci ile yazı rengi, içeriği ve dikkat çekicilik için yapılacak uygulamalar belirlenerek işe başlanır. Yapılan planlama doğrultusunda taslaklar hazırlanarak istenen mesajı en net anlatan, dikkat çekici ve okunabilirliği yüksek tasarımlar logolarda, kartvizitlerde veya farklı tanıtım materyallerinde kullanmak için seçilir.

Etkili bir tipografi tasarımı, yüksek özgün ve yaratıcılık becerileri gerektirir. Tasarımcı orantıyı iyi kurmalı, dikkat çekme ve okunabilme arasındaki dengeyi iyi kurmalıdır. Doğru renk seçimi, sembol desteği, boşluk ayarlamaları ve gösteriş öğeleri ölçülü olarak kullanılarak istenen tasarım hayata geçirilmelidir.

Tipografik Tasarım Nedir?

Tipografik tasarım harf, sembol ve boşluk düzenlemeleri ile yapılan ve uygun renklendirmeler ile desteklenen grafik tasarım sanatıdır. Yazılı olan bir mesajı daha dikkat çekici, hareketli, sıkıcılıktan uzak ve harekete geçirici hale getirmek için tasarımda tipografi kullanılır.

Tipografik Tasarım Örnekleri Nelerdir?

Tasarımda tipografi kullanımına örnekler dijital ve basılı tanıtım materyallerinde sıkça karşımıza çıkar. Geleneksel veya dijital mecralarda yayınlanan reklamlarda verilecek mesajlar, tipografi sanatı ile daha dikkat çekici hale getirilir. Afişler, videolar, reklamlar, kartvizitler, marka logoları ve amblemler gibi pek çok materyallerde tasarımda tipografi kullanımına örnekler görülebilir.

Tasarımda Tipografi Kullanmanın Avantajları Nelerdir?

Tasarımda tipografi kullanımının artıları en kısa ve etkili şekilde verilecek mesajın iletilmesi olarak özetlenebilir. Tipografik tasarım kullanılarak şu avantajların elde edildiğinden söz edilebilir:

  • Mesaj sıkıcılıktan uzaklaştırılır.
  • Yazılı olan metin ön plana çıkartılarak dikkat çekiciliği artırılır.
  • Akılda kalıcılık artırılır.